Sådan skaffer du flere nyhedsbrevstilmeldinger
(Pssst… Hvis du mangler et godt program til dine nyhedsbreve, kan du prøve marketingplatform der er sponsor til Oskar Verdoner Møller bag denne hjemmeside)
E-mail markedsføring er i dag den markedsføringskanal med den højeste ROI (return on investment) af alle markedsføringskanaler. Det er derfor super vigtigt at indsamle relevante email leads til sin email liste for at kunne konvertere disse leads til betalende kunder.
Det bedste sted at indsamle leads er direkte fra din egen hjemmeside. De besøgende på din hjemmeside har allerede vist interesse for dit produkt ved at besøge din side, og er derfor mere tilbøjelige til at konvertere til en nyhedsbrevstilmelding hvis du rammer dem med det rigtige budskab.
Så hvordan konverterer du dine besøgende til nyhedsbrevstilmeldinger?
Det gør du gennem en intelligent lead capture form. Ved at implementere lead capture forms på din hjemmeside, kan du øge din konverteringsrate med 2-5%.
Der er forskellige måder at bruge lead capture forms på, alt afhængig af dit publikum, din hjemmeside, og dit budskab.
I dette indlæg vil jeg gennemgå de forskellige muligheder der er med lead capture forms og fortælle hvordan du udnytter dem bedst muligt til at indsamle flere nyhedsbrevstilmeldinger.
De berømte popups har overtaget, og med god grund!
Vi kender alle den almindelige popup der popper op på en hjemmeside og blokerer det indhold vi lige var i gang med at læse.
Den generelle opfattelse af popups er ikke altid en god en.
Så hvorfor bruge popups? Fordi de virker!
Lige meget hvad folk synes om de berømte popups, så virker de. De fanger dine besøgendes opmærksomhed og tvinger dem til at tage stilling.
Med dette mener jeg ikke at alle popups virker og er super gode, men hvis man lærer at bruge dem rigtigt og tager hensyn til sit publikum, er det det ultimativt bedste værktøj til at indsamle nyhedsbrevstilmeldinger direkte fra din hjemmeside.
Timing
En af de første ting man skal overveje når man laver sin popup, er hvornår den skal vises. En af grundene til at mange synes popups er irriterende, er at de popper op med det samme man kommer ind på en hjemmeside, og man ikke har en jordisk chance for at danne sig et indtryk af siden først.
Samtidig skal man heller ikke vente for længe med at vise sin popup, da man så risikerer at den besøgende når at forlade siden inden de er blevet præsenteret for din popup.
Jeg vil anbefale at man sætter sin popup til at poppe op efter 7 sekunder. Dette giver den besøgende tid nok til at få et førstehåndsindtryk af hjemmesiden, men ikke nok tid til at de forlader siden uden at se dit tilbud.
Det er vigtigt altid at teste dette, da resultaterne kan variere meget fra hjemmeside til hjemmeside.
Designet
Når det kommer til designet af din popup, er det vigtigt at den matcher designet på din hjemmeside.
Hvis din hjemmeside er lavet i neutrale farver, skal din popup også være i neutrale farver; hvis din hjemmeside er i stærke farver skal din popup også være i stærke farver, osv.
Du kan f.eks. tilføje et baggrundsbillede til din popup som matcher de billeder du har på din hjemmeside som Lion Alpin har gjort her.
Lion Alpin sælger skirejser og bruger derfor mange billeder på deres hjemmeside af skiområder. Billederne har en rigtig god effekt, da man som besøgende kan se de forskellige områder og forestille sig at være der.
Den samme effekt har baggrundsbilledet på opt-in formen. Man kan tydeligt se at den er lavet specifikt til denne hjemmeside, og farverne og billedet er i samme stil som designet på hjemmesiden. Dette gør at din popup virker meget mindre påtrængende men stadig fanger de besøgendes opmærksomhed.
En popup der matcher din hjemmeside vil ikke kun virke mindre påtrængende, men også øge troværdigheden at den og dens indhold, fordi det er lettere at se at den er lavet specifikt til din hjemmeside.
Billeder
Gennem vores arbejde med lead capture forms har vi oplevet at forms med billeder gennemsnitligt konverterer 50% bedre end forms uden billeder. Dette kan skyldes at vi som mennesker er meget visuelle anlagt, og behandler billeder ca. 60.000 gange hurtigere end vi behandler tekst.
Hvis du tilføjer billeder til dine lead capture forms er det vigtigt at disse billeder er relevante i forhold til indholdet og dit budskab. Et eksempel herpå kan ses nedenfor hvor Get Inspired har lavet en konkurrence hvor man kan vinde et par træningssko.
Billedet på denne viser de sko man kan vinde, hvilket gør det at vinde konkurrencen mere “realistisk” i den forstand at man kan forestille sig at eje lige præcis disse sko, nu når man har set et billede af dem.
Slide-in
Popups er ikke den eneste type lead capture form du kan bruge på din hjemmeside. Du kan også bruge slide-ins til at indsamle dine besøgendes e-mail adresser.
Slide-ins fungerer næsten på samme måde som en popup. Det er også en boks der vises på din hjemmeside med et budskab. Forskellen ligger i at en popup vises midt på skærmen og blokerer indholdet på skærmen, hvor en slide-in glider ind fra bunden af skærmen og holder sig nede i et af hjørnerne på skærmen.
Her er en demonstration fra Eva Solo af, hvordan en slide-in fungerer.
Som du kan se, er det smarte ved en slide-in at man kan fortsætte med at browse siden ude at skulle lukke boksen ned. En slide-in fanger dine besøgendes opmærksomhed på en mindre påtrængende måde, men sikrer stadig at alle dine besøgende får muligheden for at tilmelde sig.
Selvom en slide-in er mindre påtrængende, konverterer den stadig lige så godt som en popup. Det der er vigtigt at pointere, er at en popup måske virker bedre på én slags hjemmeside, mens en slide-in fungerer bedre på en anden slags side.
Derfor er det utrolig vigtigt, at du altid tester dine lead capture forms for at se hvilken slags der performer bedst på lige præcis din hjemmeside.
Teaser
Ved Sleeknote har vi ydermere opfundet en teaser du kan tilføje til dine slide-ins. Teaseren vil altid ligge nederst i et af hjørnerne på skærmen, og vil forvandle sig til en slide-in baseret på hvilken trigger du har sat på den.
Når en besøgende lukker en slide-in, vil teaseren stadig være synlig og giver derfor de besøgende muligheden for at genåbne teaseren og tilmelde sig.
I eksemplet her fra Floyd, kan du se hvordan teaseren virker.
Teaseren er specielt effektiv, når du har besøgende, der kommer udelukkende for at købe et produkt. De har i de fleste tilfælde lavet research inden og ved præcis, hvad de skal have, og hvor de finder det.
Disse besøgende vil ikke forstyrres, og hvis de bliver præsenteret for en slide-in, vil de højst sandsynligt bare lukke den ned uden at læse hvad der står. Hvis du har en teaser på din slide-in, kan disse besøgende genåbne den efter de har færdiggjort deres køb, og tilmelde sig.
Slide-ins med teaser på har vist sig at øge konverteringer med 100-200%.
Generelt om lead capture forms
Ligemeget om du vælger at bruge popups eller slide-ins på din hjemmeside, er det vigtigt, at indholdet appellerer til dine besøgende. Det er dem, der tager beslutningen, om de vil konvertere eller ej.
Den bedste måde at overtale folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, er at give dem et incitament. Dette kunne være rabatkoder, eksklusive tilbud, gratis fragt, konkurrencer, osv. Mulighederne er endeløse og kun kreativiteten sætter grænser.
Ligemeget hvad du bruger som incitament, er det vigtigt at du fokuserer på værdien i det. Folk tilmelder sig ikke et nyhedsbrev bare for at få ugentlige mails. De tilmelder sig for at få noget værdi. Også selvom værdien måske ligger i dine nyhedsbreve er det vigtigt at du fortæller dem hvad den værdi er.
I forlængelse af dette vil jeg også lige kort belyse vigtigheden af din CTA knap (call-to-action). Det er den knap, man trykker på for at bekræfte sin tilmelding. Lad være med bare at skrive “tilmeld”. Det er kedeligt, og overbeviser ikke folk om at trykke.
Fokusér i stedet på værdien. Er dit incitament en konkurrence, så skriv “Deltag og vind”; er det i stedet en rabatkode, så skriv “Få rabatkode” osv.
Content upgrades
En anden måde at få flere nyhedsbrevstilmeldinger er gennem content upgrades. Content upgrades er ikke noget nyt på markedsføringsfronten, men mange webshops ved ikke hvor effektive de er, og at det rent faktisk er en mulighed for dem også.
En content upgrade er eksklusivt indhold som kun personer, der har skrevet sig op har adgang til. Content upgrades skal altid være relevante i forhold til det indhold de bliver præsenteret i, og skal give en form for værdi til dem der tilmelder sig.
Her er et eksempel fra vores egen blog.
Denne content upgrade er placeret i et blogindlæg, hvor vi giver gode råd om, hvordan webshops skal sende opfølgende mails. Denne content upgrade er et dokument med 22 gode eksempler, som man kan bruge til inspiration.
Når du klikker på “Download” popper en popup op, som beder om dit navn og din e-mail adresse, hvorefter du får adgang til dokumentet.
Dette eksempel er fra et blogindlæg, og er brugt for at illustrere, hvordan det ser ud, og hvad det er. For en webshop kan det se lidt anderledes ud.
Har man for eksempel en webshop, hvor man sælger køkkenudstyr, kan man tilføje content upgrades til en produktside med pastamaskiner. Denne content upgrade kunne så være en opskrift på hjemmelavet pasta, hvor maskinen bliver brugt.
Content upgrades fungerer, fordi de findes i relevant indhold som de besøgende allerede har vist interesse i. Derfor er de mere tilbøjelige til at konvertere, hvis de får tilbudt bonusinfo omhandlende samme emne.
Med content upgrades kan du konvertere 1-4% af de besøgende på denne side.
For flere eksempler og guides til content upgrades, klik her.
Meget få webshops bruger content upgrades, hvilket er en spildt mulighed, da de kan hjælpe dig med at give en masse værdi til dine besøgende samtidig med, at du får flere nyhedsbrevstilmeldinger.
Konklusion
Lead capture forms er den klart bedste måde at indsamle nyhedsbrevstilmeldinger direkte fra sin hjemmeside. De tilmeldinger du får herigennem er super varme, og du har dermed en større chance for at konvertere dem til betalende kunder gennem din email markedsføring.
Der er mange måder at bruge lead capture forms på, og jeg håber at du er klar til at prøve det nu, hvor du forhåbentlig har lært en ting eller to om dem.
Det sidste råd jeg kan give med på vejen er: test, test, test. Bliv ved med at teste forskellige lead capture forms på din hjemmeside for at se, hvilke der performer bedst.
Så er der kun en ting at sige… Kom i gang med lead capture forms, og få flere nyhedsbrevstilmeldinger på ingen tid.
FORFATTEREN:
Rikke Berg Thomsen er Head of Email Marketing hos Sleeknote, et leadgenereringsværktøj for webshops. Hos Sleeknote hjælper vi online butikker med at interagere med deres besøgende for at øge salget og få flere kunder.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rikke-berg-thomsen-728002b9
Twitter: https://twitter.com/rikkethomsen91
Alle rettigheder forbeholdes Webshopintro.dk. December 2017.