Blog

Optimer til Google Billedsøgning

Dette indhold er sponsoreret af Henrik-Bondtofte.dk og indeholder reklamelinks. Denne artikel er derfor at opfatte som en reklame.

Ved du hvorfor resultater fra Google billedsøgning er relevante? Måske ved du ikke engang hvad det er, og så er det godt at jeg har skrevet denne artikel til at hjælpe dig lidt på vej 😉

Hvad er Google Billedsøgning?

Når du bruger Google til at søge efter et eller andet (for det gør du!), så får du vist en masse resultater. Nogle af søgeresultaterne er annoncer, andre er organiske tekstresultater og andre igen er billedresultater. Google forsøger at stille brugeren af databasen så tilfreds som muligt, så den der søger har lyst til at søge igen og igen. Derfor er deres primære opgave, at vise relevante søgeresultater, uanset om der er tale om annoncer, tekstlinks eller billeder. Her koncentrerer vi os lidt om billedresultaterne fra en Google billedsøgning.

Billedresultater vises i skrivende stund, for nogle søgninger lige under annoncerne. Man kan også filtrere sin søgning efter kategori, ved for eksempel at vælge billedsøgning som vist herunder:

google billedsøgning

Hvorfor er Google billedsøgning vigtigt?

Fordi der er mange der trykker på et billede frem for at trykke på tekstsøgeresultaterne. Samtidig er det gratis at blive vist organisk med et billede, frem for at betale for en Google Ads annonce.

Jeg har et eksempel på en ”trebenet taburet”. Hvis du søger på en ”trebenet taburet”, så ser søgeresultatet måske sådan her ud:

optimer til google billedsøgning

Øverst ser vi Google Ads annoncer. Lige under disse ser vi så de organiske billedresultater. Nederst ser vi de organiske tekstannoncer. Som du måske nok kan se, foretrækker Google billedresultater over tekstresultaterne. Kun de betalte annoncer får en plads over de organiske resultater.
Lad os nu forestille os, at vi sælger em trebenet taburet, så vil vi helt vildt gerne vises i billedresultaterne. Dels er det gratis, dels kommer vi foran tekstresultaterne og det skaber forhåbentligt et salg i sidste ende.
Eksemplet er ikke blot tænkt, det er taget direkte fra virkeligheden. Jeg sælger (tilfældigvis) en trebenet taburet lig med den i øverste venstre hjørne af billederne – Grønt betræk på sædet og ben i let aluminium. Hvis man klikker på billedet, bliver det vist i stor størrelse og man får oplysninger om hvor billedet stammer fra. Det fortæller samtidig hvor man eventuelt måske kan købe taburetten skulle man være interesseret i dette.

alt tekst

Som vi ser stammer billedet fra https://vandreshoppen.dk/, der sjovt nok sælger disse taburetter.

Det har i virkeligheden resulteret i faktiske salg (konverteringer) hos Vandreshoppen.dk.

Forhåbentligt kan du nu se vigtigheden af at ligge godt placeret i Googles billedsøgning.

Hvordan kommer man øverst med sine billedresultater?

Det er det helt store spørgsmål, der er ligeså meget værd, som alle de taburetter man eksempelvis kan sælge på det.

1. Dit billede skal være relevant for den pågældende søgning.

2. Du skal gøre søgemaskinerne opmærksom på at dit billede er relevant.

Det første punkt er som udgangspunkt nemt nok at vurdere. Søger mange Google for ordet ”hest” vil et billede af en hund ikke være relevant for den der søger, så lad være med at forsøge at få hundebilledet højt i en søgning på ”hest”.

Det andet punkt er straks noget sværere og relaterer sig til den disciplin der hedder SEO.

Da det er et omfattende emne, med mange forskellige meninger om svaret, vil jeg ”nøjes” med dette basale svar: start med at udfylde alt teksterne på de billeder du har på din hjemmeside.

Om mig

Mit navn er Oskar Verdoner Møller, og jeg har gjort det til min mission at være lidt nørdet i online universet med fokus på salg – da jeg driver min egen webshop: Vandreshoppen.dk!

Du kan læse mere til mig og mine sponsorerer og samarbejdspartnere som eMailPlatform, Sleeknote, m.fl. på min hjemmeside https://oskarvm.dk/.

Oskar Verdoner Møller Webshopintro.dk