Blog

Google Analytics begynderguide for webshopejere

Når du driver en webshop er det altafgørende at have styr på dine data. Google Analytics er et fantastisk værktøj, der stiller de vigtige data til rådighed, så det store spørgsmål er: Hvilke data er de rette og vigtigste at kigge på? I dette indlæg vil jeg gerne guide dig på vej, så du får mod på at bruge mere tid i Analytics, kombineret med at du bruger tiden bedst muligt.

Start med at sikre gode data

Først og fremmest er der to dele du skal have styr på, for at dine rapporter bliver rigtig gode:

  1. Du skal spore dine salg
  2. Du skal spore dine kampagner

Har du styr på disse to punkter, så kan du se præcis hvad dine tiltag giver dig af omsætning i din webshop. Så godt som alle shopsystemer har en løsning så du let sporer dit salg i Google Analytics. Typisk skal du sætte et flueben, samt aktivere det i Google Analytics.

Analytics Kanaler Webshopintro.dk

For at spore dine kampagner skal du tilføje noget til de URL du normalt ville have brugt. Helt konkret, så skal du tilføje en utm parameter på dine links. Lyder det helt sort, så tag et kig i dette indlæg, der hjælper dig på vej med detaljer og en guide: https://www.webanalytiker.dk/2009/05/26/sadan-sporer-du-effekten-af-dit-nyhedsbrev-og-kampagner/

Bemærk dog at du ikke skal tilføje denne utm parameter til din AdWords trafik. Du skal i stedet koble AdWords til din Analytics konto, så kommer data korrekt ind.

Annonce

De fire vigtigste begreber

Der er et væld af begreber i Google Analytics, og du kan se hvad de betyder ved at holde musen over ? inde i analytics interfacet, i felterne over tabellerne. Jeg vil dog gerne forklare hvad de vigtigste fire begreber betyder.

Definition på Afvisningsprocent

Dette begreb er virkelig vigtigt at kende og forstå og alene det ene tal er muligt at optimere din hjemmeside efter. Afvisningsprocent viser hvor stor en andel af dine sessioner, der kun ser 1 side og så forlader sitet igen. Groft sagt kan man sige at siden de lander på er så ringe at de forlader sitet igen. Nogle gange får brugeren den information de søger, og er glade og smutter – men det er ikke kernen, for ser de kun 1 side, så sælger du ikke noget. Afvisningsprocenten har ikke noget med tidsforbrug på siden at gøre, så de kan i teorien have brugt 40 min på den side de lander på.

 

Definition på en bruger i Google Analytics

En bruger svarer nogenlunde til antal personer, der har været forbi dit site. Det er dog ikke helt antal personer, da data er ud fra cookies. En cookie er ud fra browseren. Dvs. når samme person besøger dit website fra sin telefon og fra sin computer, så er det to unikke cookies, og dermed også to brugere i Google Analytics. Det er dog det tætteste vi kommer på antal personer.

Definition på en session

Hver gang en bruger kommer ind på din side, så er det en session. Tidligere hed det et besøg. En session dækker over den adfærd der sker fra brugeren kommer ind på sitet til brugeren forlader sitet igen.

Vi kan sammenligne bruger og sessioner med vores offline adfærd. Hvis jeg går i Netto mandag og onsdag, så er jeg den samme person, men foretager to besøg. På sitet er det samme tilgang – jeg er 1 bruger, og har haft 2 besøg.

Definition på sidevisning

Når en bruger ser en side på dit site, så er det en sidevisning. Hvis jeg går ind på dit site, ser forsiden, en kategoriside og 2 produktsider, så har jeg i alt haft 4 sidevisninger.

Har du styr på ovenstående 4 begreber, så er du godt med når du skal kigge på data i Google Analytics.

De 3 vigtigste rapporter i Google Analytics

Få overblikket med kanaler

Den første og vigtigste rapport viser dig rigtig meget om hvordan det går. Rapporten Kanaler giver dig total data for sitet i øverste kolonne, og i tabellen får du underopdelt data ift. dine trafikkanaler. Du kan se præcis hvad kanalerne har givet af trafik og salg, og kan ud fra denne ene rapport vurdere om det går godt eller skidt. Laver du samtidig en sammenligning af perioder, så kan du også se om det går frem eller tilbage for de forskellige kanaler.

Hvis du fx laver et tiltag ift. at få bedre placeringer på Google, så skal du gerne se en stigning i trafik på den organiske trafik.

Hvor lander brugerne?

Google Analytics Kanaler Webshopintro.dk

Forestil dig at du har en fysisk butik, og der er et væld af indgange til butikken. Der er ingen tvivl om at du ville holde øje med hvilke døre dine kunder bruger, så der er brugt lidt mere tid på din udstilling ved de døre.

På samme måde skal du tænke online. Rapporten Landingssider viser hvilken side i din webshop, som brugerne ser som den første. Ofte er der langt færre der kommer ind på forsiden som første side, og du skal generelt overveje om du har fokus på at optimere de rette sider.

Adfærd > Websiteindhold > Landingssider

Kig på oversigten over landingssider og kig på afvisningsprocenten. Hvilke sider har høj afvisningsprocent? Dem skal du optimere!

Hvad ser brugerne på din hjemmeside?

Tredje rapport der er værd at kigge på handler om hvad dine brugere ser på. Rapporten minder om landingssider, men der er stor forskel. Landingssider er den FØRSTE side de ser når de lander på sitet. Rapporten over alle sidevisninger viser hvilke sider på sitet der er set af brugerne.

Adfærd > Websiteindhold > Alle sider

Du kan fx se om der er nogle produkter mange brugere ser og sammenligne med om du så også sælger godt af de produkter. Eller omvendt – om nogle produktsider knap vises. Brug søgefeltet over rapporten til at se mere omkring områder af sitet, så du får visning af en gruppe sider.

 

Der er masser af andre rapporter der vil give dig værdi, men ovenstående giver dig en god start, og du vil allerede nu få god værdi af dine Google Analytics data.

Annonce

Om forfatteren af dette indlæg:

Jacob Kildebogaard er konsulent, forfatter og foredragsholder. Jacob udgav i 2010 Analyticsbogen, i 2014 bogen ”AdWords for Webshops” og senest i 2017 kom bogen med 100 gode tips til at sælge mere online på gaden under navnet Onlineevangelisterne. Bogen er en samling af skarpe tips, en samling fra 100 af landets førende indenfor onlinesalg, der hver har givet deres bedste tip til at sælge mere.
I dag er Jacob Direktør og Partner i Ambition, hvor han er ansvarlig for medieteamet.

Jacob Kildebogaard Webshopintro.dk