De fire vigtigste begreber
Der er et væld af begreber i Google Analytics, og du kan se hvad de betyder ved at holde musen over ? inde i analytics interfacet, i felterne over tabellerne. Jeg vil dog gerne forklare hvad de vigtigste fire begreber betyder.
Definition på Afvisningsprocent
Dette begreb er virkelig vigtigt at kende og forstå og alene det ene tal er muligt at optimere din hjemmeside efter. Afvisningsprocent viser hvor stor en andel af dine sessioner, der kun ser 1 side og så forlader sitet igen. Groft sagt kan man sige at siden de lander på er så ringe at de forlader sitet igen. Nogle gange får brugeren den information de søger, og er glade og smutter – men det er ikke kernen, for ser de kun 1 side, så sælger du ikke noget. Afvisningsprocenten har ikke noget med tidsforbrug på siden at gøre, så de kan i teorien have brugt 40 min på den side de lander på.
Definition på en bruger i Google Analytics
En bruger svarer nogenlunde til antal personer, der har været forbi dit site. Det er dog ikke helt antal personer, da data er ud fra cookies. En cookie er ud fra browseren. Dvs. når samme person besøger dit website fra sin telefon og fra sin computer, så er det to unikke cookies, og dermed også to brugere i Google Analytics. Det er dog det tætteste vi kommer på antal personer.
Definition på en session
Hver gang en bruger kommer ind på din side, så er det en session. Tidligere hed det et besøg. En session dækker over den adfærd der sker fra brugeren kommer ind på sitet til brugeren forlader sitet igen.
Vi kan sammenligne bruger og sessioner med vores offline adfærd. Hvis jeg går i Netto mandag og onsdag, så er jeg den samme person, men foretager to besøg. På sitet er det samme tilgang – jeg er 1 bruger, og har haft 2 besøg.
Definition på sidevisning
Når en bruger ser en side på dit site, så er det en sidevisning. Hvis jeg går ind på dit site, ser forsiden, en kategoriside og 2 produktsider, så har jeg i alt haft 4 sidevisninger.
Har du styr på ovenstående 4 begreber, så er du godt med når du skal kigge på data i Google Analytics.
De 3 vigtigste rapporter i Google Analytics
Få overblikket med kanaler
Skriv et svar